Medarbeidersamtaler – praktisk trening

 

En medarbeidersamtale kan komme til uttrykk på mange måter. Man prater jo mer eller mindre ganske ofte med sine medarbeidere både formelt og uformelt. Men noen ganger bør man sette av tid til at både du som leder og medarbeider som medarbeider kan forberede seg til en samtale som er godt forberedt av begge parter. Feilen mange ledere gjør at de prater for mye og lytter for lite under en slik samtale. Ofte blir det 70-30 i leders favør med hensyn til hvem som prater mest. I dette kurset lærer du at det skal og bør være motsatt. Du som leder stiller spørsmål, lytter og oppsummerer, slik at det blir medarbeideren som snakker 70% og du i 30%. Fokuset her blir å lære å stille åpne spørsmål, ha evnen til å lytte, samtidig som man konkluderer og kommer med en utviklingsplan for begge parter etter at samtalen er over.

Fokuset blir:

  • Hva er en medarbeidersamtale?

  • Åpne og lukkede spørsmål.

  • Lytting.

  • Hvordan forbereder jeg og gjennomfører jeg en medarbeidersamtale på en god måte?

  • Hvordan bruker jeg den i det videre utviklingsarbeidet med mine medarbeidere?

  • Praktisk trening i medarbeidersamtaler.

  • Evaluering og inngang til framtidige medarbeidersamtaler

Previous
Previous

Individuell coaching

Next
Next

«Den vanskelige samtalen»