Den vanskelige samtalen - praktisk trening

Det er aldri moro å måtte fortelle medarbeidere «dårlige nyheter», eller å korrigere deres adferd og måten de jobber på. Dessverre er det alt for mange ledere som lar dette gå over så lang tid, at det går utover både arbeidsmiljø og resultater. I toppfotballen har vi ofte disse samtalene. Når spillere ikke spiller, må du noen gang forklare hvorfor. Når spillere ikke gjør det som kreves av dem, bør de få beskjed om at dette ikke er godt nok, og at du som trener forventer en forbedring i tiden som kommer.

Også i disse samtalene kreves det at du har tenkt gjennom hva du vil ha ut av samtalen i forkant. Du må innhente all mulig fakta om det du vil snakke om, slik at samtalen ikke blir basert på synsing og følelser. Samtalen bør være preget av jeg form. Det betyr at du som leder er tydelig på at utviklingen du har sett av medarbeideren ikke er det du forventer.

Fokuset her vil også handle om forberedelser, struktur, jeg og du form og en klar plan for veien videre. I det ligger det at du som leder vil se endringer, og at medarbeideren forstår at dette vil bli fulgt opp.

 
  • Åpne spørsmål og lytteteknikker.

  • Intervjuteknikk

  • Sandwichmetoden

  • Praktisk trening i kommunikasjon

  • Hvordan kan jeg benytte meg av disse samtalene i tiden som kommer?

Previous
Previous

Medarbeidersamtaler

Next
Next

Gode presentasjoner og møter - hvordan